Model kratki i plan sieci
Grid Model and Network
Plan Gittermodel und Netzplan
Autor | artist | Autor: Tobias Stengel (1959)
miejsce | place | Ort: Galerie B | Lindenstraße 4, Frankfurt (Oder)
Od pewnego czasu fascynuje mnie wzajemne oddziaływanie kodów liczbowych i obrazu. Krok w kierunku zagadki liczbowej sudoku był tylko kwestią czasu. Powstały rysunki, a następnie również rzeźby – całość poruszająca się w kwadracie, tworząca przy tym mniej lub bardziej uporządkowane struktury.
Szczególny przypadek wśród wielu ba- danych kodów liczbowych stanowi mój wkład w tegoroczny festiwal „lAbiRynT”.
Plan sieci i model kratki to rysunek i rzeźba. Mimo, że wszystkie długości krawędzi można dokładnie obliczyć i zostały użyte w identyczny sposób, całości nie da się przedstawić na płaszczyźnie. Układy przestrzenne prowadzą do przesunięć na powierzchni – powstaje nowy system.
Kontrast między rysunkiem w dziewięciu odcieniach szarości a kruchą, trójwymiarową bryłą z napisami tworzy nieoczekiwany efekt. Praca ta po raz pierwszy zostanie zaprezentowana publicznie.
Since quite some time I am interested in the interplay between numerical codes and images. Taking the step to extend my interest to sudoku puzzles was only a matter of time. I started to make drawings and later sculptures – all based on squares. From there, more or less orderly structures developed.
This year, a special case of the many numerical codes I examined is in the focus of my contribution to ”lAbiRynT” festival.
Grid Model and Network Plan is a drawing and a sculpture. But although all edge lengths were exactly calculated and construed in the same way, the structure cannot be represented areally. Three-dimensional arrangements in space result in a shift in the area – thus creating a new system.
The contrast between the drawing executed in nine gray scales and the fragile three-dimensional body with its labeling attached creates an unexpected effect. Both pieces will be on public display for the first time.
Das Wechselspiel zwischen Zahlencodes und Bild beschäftigt mich seit einiger Zeit. Der Schritt zum SudokuZahlenrätsel war nur eine Frage der Zeit. Es entstanden Zeichnungen und später auch Skulpturen – alles bewegt sich im Quadrat. Dabei entwickelten sich mal mehr und mal weniger geordnete Strukturen.
Einen Sonderfall bei der Vielzahl der untersuchten Zahlencodes steht im Mittelpunkt meines Beitrages für das diesjährige Festival „lAbiRynT“.
Netzplan und Gittermodel ist eine Zeichnung und eine Skulptur. Obwohl alle Kantenlängen exakt berechenbar sind und identisch verwendet wurden, lässt sich das Gebilde nicht in der Fläche darstellen. Räumliche Anordnungen führen zu Verschiebungen in der Fläche – es entsteht ein neues System.
Der Kontrast zwischen der Zeichnung in seinen neun Grauabstufungen und des fragilen dreidimensionalen Körpers, mit seinen Beschriftungen, erzeugt eine unvorhergesehene Wirkung. Diese Arbeit wird erstmals öffentlich zu sehen sein.