Punkt krytyczny: wibracje
Critical Point: Vibrations
Kritischer Punkt: Vibrationen
Audio-wizualny spektakl / wystawa wykładowców Katedry Intermediów Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu | Audio-visual show / exhibition of the lecturers of the Intermedia Faculty of the Magdalena Abakanowicz University of the Arts Poznań | Audiovisuelles Spektakel / Ausstellung der Dozenten der Intermedia-Fakultät der Magdalena Abakanowicz Kunstuniversität Poznań
Kurator | curator | Kurator: Sławomir Sobczak
autorzy | artists | Autoren: Piotr Bosacki (1977), Jakub Jasiukiewicz (1983), Daniel Koniusz (1985), Piotr Krajewski (1956), Karolina Kubik (1984), Piotr Kurka (1958), Krzysztof Łukomski (1980), Izabela Sitarska (1992), Sławomir Sobczak (1964), Magdalena Starska (1980), Andrzej Syska (1961), Marek Wasilewski (1968)
miejsce | place | Ort: Kleist Forum, Platz der Einheit 1, Frankfurt (Oder)
Punkt krytyczny to moment przejścia układu fizycznego w stan o zgoła odmiennych właściwościach, w którym nie można rozróżnić już obu stanów. Oznacza on stan, w którym zanikają różnice. Powstaje obszar współistnienia bytów i idei, obszar całkowitej synergii, gdzie jedynie warunki interpretacji generują potencjał znaczeń.
Wystawa stanowi swoista partyturę, a generowane przez poszczególne prace wibracje dźwiękowe pełnią różne funkcje interpretacyjne. Zagęszczają przestrzeń, wcielając się m.in. w postać krytycznego komentatora. Komentatora, który początkowo nawołuje do rozpoczęcia swoistego spektaklu, by za chwile nas poetycko lub fizycznie informować o czyhających na nas niebezpieczeństwach (związanych m.in. z destrukcją środowiska naturalnego).
Wypływamy zatem w nieznane na wciąż topniejącej krze. Dowiadujemy się, iż w momencie słabości staliśmy się cyborgami. Dryfując, dostrzegamy niejednoznacznie umiejscowione w przestrzeni granice. Na końcu drogi, w ciszy, dostrzegamy jednak, iż wilczyca przeszła już punkt krytyczny i idzie dalej – do świata, w którym wyobraźnia i wolność nie ma jednoznacznie zdefiniowanego horyzontu.
Sławomir Sobczak
(wykorzystano przetworzone cytaty z opisów kilku realizacji prezentowanych na wystawie)
Wystawa Punkt krytyczny – wibracje tworzy mentalną i fizyczną całość z projektem Trucizna IV Izabelli Gustowskiej
A critical point is the moment when physical properties change dramatically into the opposite, to such a degree, that it is no longer possible to distinguish between the two states. It signifies a state in which the differences of aggregation cease to exist. A coexistence of being and thought arises, an area of complete synergy, where potential meaning depends on the condition of interpretations.
The exhibition can be read as a kind of musical score, according to which individual art pieces generate sound vibrations, that play different interpretative roles. They can densify space and embody, for example, a critical commentator. A commentator who initially announces a real spectacle, only to then inform us – poetically or physically – of all the dangers that are awaiting us (for example environmental destruction).
So, we set off into the unknown on a steadily melting ice floe. At the same time, we learn that in the moment of our greatest weakness we become cyborgs. And while still drifting, we notice ambiguous boundaries located somewhere in the space. Yet, at the end of the road, in silence, we notice that the she-wolf has already passed the critical point and advances into a world where freedom and imagination are no longer limited by a well-defined horizon.
Sławomir Sobczak
(Quotes taken from project descriptions of several exhibition participants)
The exhibition Critical Point: Vibrations is mentally and physically part of the project Poison IV by Izabella Gustowska
Als kritischen Punkt bezeichnet man in der Thermodynamik den Zustand eines Stoffes, an dem sich seine unterschiedlichen Dichten (flüssig oder gasförmig) ins Gegenteil verkehren. Die Unterschiede zwischen beiden Aggregatzuständen hören an diesem Punkt auf zu existieren. Es entsteht ein Bereich der Koexistenz von Sein und Idee, ein Bereich kompletter Synergie, in dem nur noch unterschiedliche Interpretationen potentielle Bedeutung generieren.
Die Ausstellung stellt eine Art Partitur dar, in der die einzelnen Arbeiten Klänge bzw. Vibrationen generieren und dadurch unterschiedliche Funktionen erfüllen. Sie verdichten den Raum und einzelne Vibrationen verkörpern verschiedene Rollen, zum Beispiel die eines kritischen Kommentators. Ein Kommentator, der zunächst den Beginn eines echten Spektakels ankündigt, um uns kurz darauf poetisch oder physisch über Gefahren aufzuklären, die auf uns zukommen werden (z.B. im Zusammenhang mit Umweltzerstörungen).
So befinden wir uns auf einer ständig schmelzenden Eisscholle auf dem Weg ins Ungewisse und erfahren, dass wir im Moment unserer größten Schwäche zu Cyborgs werden. Im Vorbeidriften bemerken wir die Positionen von nicht eindeutig erkennbaren Grenzen, um am Ende des Weges in aller Stille feststellen zu müssen, dass die Wölfin den kritischen Punkt bereits überschritten hat und weiter voranschreitet – in eine Welt, in der es für Fantasie und Freiheit keinen klar definierten Horizont mehr gibt.
Sławomir Sobczak
(Unter Verwendung von Zitaten aus mehreren Projektbeschreibungen der Ausstellenden)
Die Ausstellung Kritischer Punkt: Vibrationen ist mental und physisch Teil des Projekts Poison IV von Izabella Gustowska.