Menu
Slide
doslider02
doslider01
Katedra
Cathedral
Kathedrale
Autor | artist | Autor: Miłosz Pobiedziński (1973)
miejsce | place | Ort: Kleist Forum, Platz der Einheit 1, Frankfurt (O)
„…wystarczy o różnych porach dnia
i roku siadać przed… oknem… artysta
tworzyć może całe szeregi dzieł zawsze
interesujących, zupełnie do siebie niepodobnych… widziałem, w Paryżu, fasadę
katedry w Rouen namalowaną kilkadziesiąt razy przez Klaudiusza Moneta“.
Feliks Manggha Jasieński
Prezentowany na wystawie zestaw 44 obrazów fotograficznych powstał w latach
2005-2009. Praca inspirowana twórczością Claude’a Moneta, z jego wspaniałymi cyklami malarskimi takimi jak np. Katedra w Rouen, porusza problematykę zapoczątkowaną przez wybitnego malarzafrancuskiego przełomu XIX i XX wieku.
Cechy stałe, tj. ustalona a priori kompozycja oraz ten sam obiekt przedstawiony
na każdej fotografii, stanowią podstawę i zarazem dopełnienie właściwości zmiennych obrazu. Natomiast rejestracja fotograficzna wybranego fragmentu architektonicznego o różnych porach dnia i roku, a także w różnych warunkach meteorologicznych, spotęgowała zmiany wyrazowe poszczególnych części zestawu.
„Katedra” jest pierwszym cyklem obrazów, wykonanych w technice fotografii
cyfrowej, w którym autor zaczął systematycznie i długoterminowo badać relacje tych dwóch niezależnych, lecz dopełniających się pierwiastków.
“…Just sitting in front of …. a window…
at different times of the day and year…
artists can create a whole series of
works that are always interesting and
completely dissimilar to each other… in
Paris, I saw the façade of the Cathedral
of Rouen painted several dozen times by
Claude Monet.”
Feliks Manggha Jasieński
The set of 44 photographic images presented at the exhibition was created between 2005 and 2009. Inspired by the work of Claude Monet, with his magnificent series of paintings such as Rouen Cathedral, the work explores the subject matter initiated by the eminent French painter at the turn of the 20th century.
The fixed features, i.e.: the composition determined a priori and the same object
depicted in each photograph, form the basis and at the same time complement the variable properties of the image. Yet, it is the photographic registration of selected architectural fragments at different times of day and year, as well as in different meteorological conditions, that intensifies the differences in the various
parts of the series.
The Cathedral is the author’s first photographic series made with a digital camera, in which he systematically began a long-term investigation of the relationship of these two independent but complementary elements.
“… es reicht zu verschiedenen Tagesund Jahreszeiten am Fenster zu sitzen…
Künstler können eine ganze Serie von
Bildern erschaffen, die immer interessant und doch völlig unterschiedlich
sind… in Paris habe ich die Fassade der
Kathedrale von Rouen dutzende Male
gemalt gesehen von Claude Monet.“
Feliks Manggha Jasieński
Die in der Ausstellung präsentierte Serie von 44 Fotografien entstand zwischen
2005 und 2009. Inspiriert von Claude Monet und seinen großartigen Gemäldeserien, insbesondere von Die Kathedrale von Rouen setzt sich die Arbeit mit dem Thema auseinander, mit dem sich dieser berühmte französische Maler an der Schwelle zum 20. Jahrhundert beschäftigt hat.
Die a priori festgelegte Komposition und das immer gleiche Aufnahmeobjekt
bilden die Grundlage der Serie und ergänzen diese gleichzeitig durch variable Eigenschaften. Gerade die fotografische Erfassung der einzelnen architektonischen Fragmente zu unterschiedlichen Tages- und Jahreszeiten sowie unter wechselnden meteorologischen Bedingungen verstärkt die Unterschiede zwischen den einzelnen Teilen der Serie.
Die Kathedrale ist die erste Fotoserie, die mit einer Digitalkamera entstanden ist und bei der die Beziehung zwischen diesen beiden unabhängigen, aber komplementären Elementen systematisch und langfristig untersucht wurde.