Autor: Ute Lindner (1968)
miejsce | Ort: Pustostan przy ulicy Rosa Luxemburg 43 Frankfurt nad Odrą | Leerstehende Räumlichkeiten an der Rosa-Luxemburg-Str. 43 in Frankfurt/Oder
Ute Lindner prezentuje w ramach tej wystawy kolaże dużego formatu w technice cyjanotypowej. Technika ta, zwana również niebieskim drukiem, jest starą metodą kserografi czną, dzięki której za pomocą światła słonecznego powstają jaskrawe obrazy w błękicie pruskim.
Pojęcie „Pentimenti“, które dało tytuł wystawie już w 2012 r. w Löwenpalais w Berlinie, określa w tradycyjnym sensie niewidoczne obrazy kryjące się w niższych warstwach koloru, które ukazać można jedynie za pomocą promieni UV lub rentgenowskich. Pentimenti jako tytuł wystawy jest więc poszukiwaniem obrazu w obrazie. Tam, gdzie właściwie są okna, nie ma widoku na zewnątrz, lecz przestrzeń wydaje się odbijać w nieskończoność.
Ute Lindner zeigt in dieser Austellung großformatige Fotocollagen als Cyanotypien. Diese auch als Blaudruck bekannte Technik ist ein altes fotografi sches Kopierverfahren,
bei dem mittels Sonnenlicht leuchtende Bilder in Preußisch Blau entstehen.
Der Begriff „Pentimenti“, der der Ausstellung der Künstlerin bereits im Löwenpalais in Berlin 2012 seinen Titel gab, bezeichnet im herkömmlichen Sinn die unsichtbaren Bilder, die sich auf Gemälden in unteren Farbschichten verbergen und nur durch UV- oder Röntgenstrahlen erkennbar werden. Pentimenti als Ausstellungstitel wird so zu einer Suche nach dem Bild im Bild. Dort, wo eigentlich die Fenster sind, sieht man nicht den Blick nach draußen, sondern der Raum scheint sich ins Unendliche zu spiegeln.