Autor: Grzegorz Sztabiński (1948)
miejsce | Ort: Pustostan przy ul. Karl-Marx-Straße 179 | Leerstehende Räumlichkeiten an der Karl-Marx-Straße 179
Aranżując wystawę biorę zawsze pod uwagę nie tylko wygląd miejsca prezentacji, ale również jego historię, aktualną sytuację i rolę w życiu społecznym. Wystawa Pismo natury: transcendencja (2014) zorganizowana została w Marienkirche. Przestrzeń ta określiła charakter instalacji i zasadniczo wpłynęła na jej sens. W tym roku miejscem pokazu jest pustostan we Frankfurcie znajdujący się niedaleko wspomnianego kościoła. To również przestrzeń szczególna. Miejsce nieokreślone, tranzytowe: zarazem mieszkanie i nie-mieszkanie, okazjonalnie galeria sztuki.
Odnosząc się do cechującego je wykorzenienia i przejściowości umieściłem w nim prace nawiązujące do szczątków sensów transcendentnych: ołtarza, księgi natury, symbolicznych więzów i węzłów. Chcę sprawdzić jak te artystyczne marginesy transcendencji zaistnieją w nie-miejscu.
Wenn ich eine Ausstellung arrangiere, achte ich stets nicht nur auf das Aussehen des Präsentationsortes, sondern zugleich auf dessen Geschichte, dessen aktuelle Situation
und Rolle im Gesellschaft sleben. Die Ausstellung Handschrift der Natur: Transzendenz (2014) wurde in der Marienkirche organisiert. Diese Räumlichkeit bezeichnete den Charakter der Installation und nahm grundlegend Einfl uss auf ihren Sinn. In diesem Jahr ist der Ausstellungsort eine leer stehende Räumlichkeit in der Nähe der zuvor erwähnten Kirche. Dieser ist ebenfalls speziell. Ein undefi nierter Übergangsort: Zugleich Wohnort und doch wieder nicht, gelegentlich Kunstgalerie.
In Bezug auf die ihn prägende Entwurzelung und den Übergangscharakter habe ich dort Werke angebracht, die an Überreste von transzendenten Sinnen anknüpfen: Ein Altar, ein Buch der Natur, symbolische Bande und Knoten. Ich will überprüfen, wie diese künstlerischen Grenzbereiche der Transzendenz an einem Nicht-Ort funktionieren.