Slide
doslider02
doslider01
Antymaterie
Antimaterie
Antimatters
Wystawa studentów 4 pracowni Filmu Eksperymentalnego UAP | Austellung der Studentinnen und Studenten der 4 Studios für
Experimentalfilm an der UAP (Universität der Künste Poznań) | Exhibition of students from the 4 Studios of Experimental Film at UAP
(University of Fine Arts Poznań)
Kurator | curator: Sławomir Sobczak (1964).
Opieka artystyczna prezentowanych realizacji | Künstlerische Betreuung der präsentierten Arbeiten | artistic supervision of the presented works: dr hab. Piotr Bosacki (1977), prof. Izabela Gustowska (1948), dr Anna Konik (1974), mgr Maria Ornaf (1989), prof. Sławomir Sobczak (1964)
Autorzy | Autoren | artists: Klementyna Adamczak (2002), Krzysztof Badowiec (1989), Barbara Gryczan (1999), Blanka Kęstowicz (2003), Hanna Klawiado (2004), Bruno Kuzyszyn (2002), Izabela Nykiel (1999), Antoni Orlof (2002), Joanna Suppan, Maria Tokaj (1995), Jakub Żwirełło (1991); miejsce | Ort | place: Kleist Forum, Platz der Einheit 1, Frankfurt (O)
Antymateria to – wg Wikipedii – „układ antycząstek, a antycząstki to cząstki elementarne podobne do występujących w «zwykłej» materii, ale o przeciwnym ładunku […] W momencie kontaktu antymaterii z materią obie ulegają anihilacji. Energia związana z masą spoczynkową anihilujących cząstek ulega przy tym zamianie na energię promieniowania elektromagnetycznego lub energię kinetyczną lżejszych cząstek”. Definicja ta doskonale ilustruje stan świadomości wielu, głównie młodych twórców, dla których istota tworzenia nie ma nic wspólnego z wytwarzaniem dzieł natury materialnej. Parafrazując więc cytowaną definicję: myśl twórcza w kontakcie z materią podlega swoistemu unicestwieniu. Wyzwolona w tym procesie energia staje się zarówno nowym tworzywem generującym nowe treści, jak i przestrzenią pozbawioną materii w dotychczasowym znaczeniu. Unieważnienie pierwotnych znaczeń staje u podstaw powstawania nowych artystycznych postkonstruktów. Na pokazie zaprezentowane są realizacje filmowe i okołofilmowe osób studiujących w czterech pracowniach Filmu Eksperymentalnego UAP. Realizacje te w znacznej mierze krytycznie problematyzują przywołaną powyżej koncepcję.
Sławomir Sobczak
Antimaterie ist – laut Wikipedia – „ein System von Antiteilchen, und Antiteilchen sind Elementarteilchen, die denen der ‚gewöhnlichen‘ Materie ähnlich sind, aber eine entgegengesetzte Ladung haben […] Wenn Antimaterie mit Materie in Kontakt kommt, werden beide vernichtet. Dabei wird die Energie, die mit der Ruhemasse der annihilierenden Teilchen verbunden ist, in elektromagnetische Strahlungsenergie oder kinetische Energie der leichteren Teilchen umgewandelt.“ Diese Definition veranschaulicht perfekt den Bewusstseinszustand vieler, vor allem junger Künstler, für die das Wesen des Schaffens nichts mit der Herstellung von Werken materieller Natur zu tun hat. Um die oben zitierte Definition zu paraphrasieren: Der schöpferische Gedanke, der mit der Materie in Berührung kommt, unterliegt einer Art Annihilation. Die in diesem Prozess freigesetzte Energie wird sowohl zu einem neuen Material, das neue Inhalte hervorbringt, als auch zu einem Raum, der der Materie in ihrer bisherigen Bedeutung entzogen ist. Die Aufhebung ursprünglicher Bedeutungen wird zur Grundlage für das Entstehen neuer künstlerischer PostKonstrukte. Die Ausstellung zeigt filmische und filmverwandte Realisationen von Studierenden aus den vier Studios des Experimentalfilms der UAP. Diese Umsetzungen problematisieren in hohem Maße kritisch das oben genannte Konzept.
Sławomir Sobczak
Antimatter is, according to Wikipedia, “an arrangement of antiparticles. Antiparticles are elementary particles similar to those found in ‘ordinary’ matter, but with reversed charge […] A collision between any particle and its anti-particle partner leads to their mutual annihilation, In this process, the energy associated with the rest mass of the annihilating particles is converted into electromagnetic radiation energy or kinetic energy of lighter particles.” This definition perfectly illustrates the consciousness of many artists, mainly young ones, for whom the essence of creation has nothing in common with the production of works of material nature. To paraphrase the definition above: creative thought in contact with matter undergoes a kind of annihilation. The energy released in this process becomes both a new material generating new content and a space deprived of matter in its traditional meaning. The invalidation of original meanings becomes the basis for the emergence of new artistic post-constructs. The show features film and film-related pieces by students from 4 Studios of Experimental Film at UAP. These works largely critically problematise the concept mentioned above.
Sławomir Sobczak
Blanka Kęstowicz, Topnienie
Blanka Kęstowicz, Schmelzen
Blanka Kęstowicz, Melting
Antoni Możdżeń, Migotanie
Antoni Możdżeń, Flimmern
Antoni Możdżeń, Shimmering
Klementyna Adamczak, Teledysk
Klementyna Adamczak, Videoclip
Klementyna Adamczak, Music video
Jakub Żwirełło, Reisefieber
Pavlo Nitkitin, Miejsce
Pavlo Nitkitin, Ort
Pavlo Nitkitin, Place
Joanna Suppan, Rolka
Joanna Suppan, Walze
Joanna Suppan, Roll
Bruno Kuzyszyn, Na piątym piętrze oślepia mnie słońce
Bruno Kuzyszyn, Im fünften Stockwerk blendet mich die Sonne
Bruno Kuzyszyn, On The Fifth Floor Sun Blinds Me
Sól, praca zbiorowa studentów I roku
Saltz, Gemeinsame Arbeit der Erstsemes
Salt, collective work of 1st year students
Maria Tokaj, Remont
Maria Tokaj, Renovierung
Maria Tokaj, Renovation
Krzysztof Badowiec, Zgaś światło, nim pomyślisz o mnie źle
Krzysztof Badowiec, Mach das Licht aus, bevor du schlecht von mir denkst
Krzysztof Badowiec, Turn Off the Light Before You Think Badly of Me