Odległość
Distanz
Distance
Artysta | Künstler | artist: Bogusław Michnik (1945)
miejsce | Ort | place: Pracownia plastyczna | Kunstatelier | Art Room,
Słubicki Miejski Ośrodek Kultury SMOK, ul. 1 Maja 1, Słubice
Z perspektywy Jerzego Olka
Według słownika perspektywa to m.in. to, co się daje przewidywać w przyszłości i odległość w czasie. Kartonik o wymiarach 10×6,5 cm, który otrzymałem dziewięć lat temu od Jerzego Olka, artysty i teoretyka sztuki, tę definicję potwierdza. Artysta, oprócz odręcznego teksu („A było to przecież tak niedawno”) umieścił prostokątny otwór z dwoma ruchomymi prostokątami – można nimi dowolnie manipulować, tworząc nieskończoną liczbę obrazów, których niewielką liczbę pozwoliłem sobie odtworzyć. Obrazy te stały się swoistym naddatkiem korespondencji, podobnie jak w wypadku znanego utworu Johna Cage’a pt. 4’33’’, którym kompozytor otworzył ciszę dla świata muzyki.
Aus der Perspektive von Jerzy Olek
Laut Wörterbuch ist die Perspektive unter anderem das, was in die Zukunft und in die zeitliche Ferne projiziert werden kann. Ein 10×6,5 cm großer Karton, den ich vor neun Jahren von Jerzy Olek, einem Künstler und Kunsttheoretiker, erhielt, bestätigt diese Definition. Neben dem handgeschriebenen Text („Und es war doch erst vor kurzem“) hat der Künstler eine rechteckige Öffnung mit zwei beweglichen Rechtecken angebracht – diese können frei manipuliert werden, so dass eine unendliche Anzahl von Bildern entsteht, von denen ich mir erlaubt habe, eine kleine Anzahl zu reproduzieren. Diese Bilder sind zu einer Art überflüssiger Korrespondenz geworden, wie im Fall von John Cage’s bekanntem Stück mit dem Titel 4‘33“, mit dem der Komponist die Stille für die Welt der Musik öffnete.
From Jerzy Olek’s Perspective
According to the dictionary, perspective means that which can be predicted in the future and distance in time. A piece of cardboard measuring 10×6.5 cm, which I received nine years ago from Jerzy Olek, an artist and art theorist, confirms this definition. In addition to a short text (“And it has been so recently”), this piece has a rectangular opening with two movable rectangles—they can be freely manipulated, creating an infinite number of images, a small number of which I have taken the liberty to reproduce. These images have become a kind of added value to the correspondence, as in the case of John Cage’s well-known piece entitled 4’33’’, with which the composer opened up silence for the world of music.