Slide
doslider02
doslider01
PSSST!
PSSST!
SHHH!
Autorzy | Autoren | artists: Michael Kurzwelly (1963), Jan Poppenhagen (1974)
miejsce | Ort | place: Brückenplatz | Plac Mostowy, Carl-Philipp-Emanuel-Bach-Straße 11A, Frankfurt (Oder)
PSSST to wezwanie do zachowania ciszy, być może z szacunku dla przemawiającego, koncertu lub spektaklu teatralnego. Ale być może PSSST należy również rozumieć jako prośbę o to, by zwrócić na kogoś uwagę, zauważyć go i otworzyć się na tajemnicę nieznajomego w nas i wokół nas. To, co brzmi tak prosto, jest w rzeczywistości trudne, ponieważ przeszkadza nam bełkot głosów w naszych głowach. PSSST możemy rozumieć jako transgraniczne laboratorium pozwalające porzucić nasze uprzedzenia i zanurzyć się we wspólnym procesie tworzenia przestrzeni. Przestrzeń nie rodzi się jednak z odgraniczenia się od innych, ale z zaproszenia wszystkich do tak otwartego, pełnego szacunku i uważnego podejścia do tego zadania, jak tylko jest to możliwe. Koncepcję instalacji opracowałem w 2021 r. na potrzeby multimedialnego projektu teatralnego Dazwischenland w Słubfurcie i wdrożyłem ją wspólnie z Janem Poppenhagenem (nagrania wideo) i całym zespołem projektowym „Dazwischenland”. Zasada jest prosta: wszyscy uczestnicy patrzyli w kamerę przez około pięć minut, i w trakcie tego czasu śpiewali wybraną przez siebie piosenkę.
PSSST ist eine Aufforderung zur Stille, vielleicht aus Respekt vor einem Redner, eines Konzertes oder einer Theateraufführung. Vielleicht ist PSST aber auch als Bitte zu verstehen, einfach mal aufmerksam zu sein, wahrzunehmen und uns dem Geheimnis des Fremden in uns und um uns herum zu öffnen. Was so einfach klingt, ist schwer, denn das Stimmengewirr in unseren Köpfen ist vielfältig. Wir können PSSST als grenzüberschreitendes Labor verstehen für das Loslassen unserer Vorurteile und das Eintauchen in einen gemeinsamen Prozess von Raumbildung, der nicht geboren ist aus der Abgrenzung gegenüber dem Anderen, sondern Alle einlädt, an dieser Raumbildung mitzuwirken, so wach, respektvoll und aufmerksam, wie möglich. Das Konzept für die Installation habe ich 2021 für das multimediale Theaterprojekt Dazwischenland in Słubfurt entwickelt und gemeinsam mit Jan Poppenhagen (Videoaufnahmen) und dem gesamten Projektteam von „Dazwischenland“ umgesetzt. Das Prinzip ist einfach: Alle Teilnehmer schauten für ca. fünf Minuten in die Kamera, um dann irgendwann innerhalb dieses Zeitraumes ein selbstgewähltes Lied zu singen
SHHH is a request for silence, perhaps out of respect for a speaker, concert or theatre performance. But perhaps SHHH also can be understood as a request to be attentive to someone, to notice and to open ourselves to the mystery of the stranger in us and around us. What sounds so simple is in fact difficult, because we are hindered by the babble of voices in our heads. We can understand SHHH as a cross-border laboratory for letting go of our prejudices and immersing ourselves in a shared process of creating space. Space, however, is not born from separating ourselves from others but from inviting everyone to approach this task as openly, respectfully and attentively as possible. I developed the concept for the installation in 2021 for the multimedia theatre project Dazwischenland in Słubfurt and implemented it together with Jan Poppenhagen (video recordings) and the entire project team of “Dazwischenland”. The principle is simple: all participants looked into the camera for about five minutes and then sang a song of their own choice at some point within this period.
Maciej Zdanowicz, Obrazy z Kirgizji. Wspomnienie Pamiru, instalacja, 2022
Maciej Zdanowicz, Bilder aus Kirgisistan. Erinnerungen an den Pamir, Installation, 2022
Maciej Zdanowicz, Images from Kyrgyzstan. Memories of the Pamir Mountains, installation, 2022