Connecting Lines
Artysta | Künstlerin | artist: Sonja Keppler (1988)
miejsce | Ort | place: Studio Fotograficzne | Fotostudio | Photo Studio
Słubicki Miejski Ośrodek Kultury SMOK, ul. 1 Maja 1, Słubice
W swoich rzeźbach Sonja Keppler nawiązuje do naszych korzeni, archaiczności i teraźniejszości. Interesuje ją eksperymentowanie z formą, a przede wszystkim z różnymi materiałami i powierzchniami. W pracy pt. Eksperymenty z grzybami natura w bardzo szczególny sposób łączy się z kreatywnością ludzką. Kluczową rolę odgrywa tu wzrost grzyba i jego reakcja na sztuczne formy stworzone przez człowieka. Na wiele obiektów można spojrzeć z innej perspektywy estetycznej. Już w dawnych kulturach doceniono piękno rozkładu. Prace artystki, choć są całkiem nowe, wydają się stare i zniszczone. Człowiek również może być tak niepowtarzalny i wyjątkowy jak rzeźba. Celem autorki jest także przeciwstawienie się niszczeniu natury i ostatnich plemion rdzennej ludności świata. Artystka nie neguje jednak cyfryzacji, która jest dobra i ważna. Rękodzieło i rzemiosło mają raczej stworzyć kulturową antytezę do przesuwania palcem po ekranie. W swojej twórczości Sonja Keppler chce ukazywać pozytywną przyszłość, w której technologia, natura i kultura są harmonijnie zjednoczone.
Sonja Keppler zeigt mit ihren Skulpturen Verbindungslinien zwischen unseren Wurzeln, dem Archaischen und der Gegenwart auf. Es geht ihr um das Experiment mit der Form und vor allem mit verschiedenen Materialien und Oberflächenstrukturen. Die Natur verbindet sich mit dem Schaffen des Menschen auf ganz besondere Weise in den Pilz-Versuchen der Bildhauerin. Pilzwachstum und dessen Reaktion auf menschgemachte (künstliche) Formen spielt eine tragende Rolle. Viele Objekte sind unter einer alternativen Sichtweise der Ästhetik zu betrachten. Schon in vergangenen Kulturen spielte die Schönheit des Zerfalls eine Rolle. Die Arbeiten sind neu geschaffen, doch wirken sie gealtert und verwittert. So eigenwillig und einzigartig wie die Skulptur darf auch der Mensch sein. Es soll auch Widerstand gegen die Zerstörung der Natur und der letzten Stämme der Naturvölker dieser Welt geleistet werden. Digitalisierung an sich wird nicht verneint, sie ist gut und wichtig. Vielmehr soll Handarbeit und Handwerk einen kulturellen Gegenpol schaffen zum Wischen über das Display. Die Arbeiten von Sonja Keppler wollen in eine positive Zukunft verweisen, in der Technik, Natur und Kultur harmonisch vereint sind.
With her sculptures, Sonja Keppler makes references to our roots, the archaic and the present. She is interested in experimenting with form and, above all, with various materials and textures. In Experiments with Mushrooms, nature combines in a very special way with human creativity. The growth of mushrooms and their reaction to man-made forms play a key role. Many objects can be viewed from an alternative perspective of aesthetics. The beauty of decay was already noticed in past cultures. These works are newly created, yet they appear aged and weathered. The human being can be as individual and unique as sculpture. The artist’s aim is also to resist the destruction of nature and the last indigenous tribes. Digitalisation in itself is not negated, it is good and important. Rather, handwork and craftsmanship are intended to create a cultural antithesis to swiping one’s finger across the screen. Sonja Keppler’s works point to a positive future in which technology, nature and culture are harmoniously united.