lAbiRynT 2019
Idee
idea
18
19
20
X
katalog
Katalog
Catalog
Archiv
Archives
Ausstellungen
Exhibition
Programm
Program
Organisatoren
Organizers
Akademie
Academy
Bildbericht
Photorelation
Karte
Map
IDEAŁ oraz Miejskie Pasożyty
IDEAL und Urbane Parasiten
IDEAL and Urban Parasites
Wystawa studentów Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie, kierunku projektowania teatralnego
Exhibition of students of the Dresden Academy of Fine Arts, faculty of stage design
Kuratorzy | Kuratoren | curators: Tobias Stengel, Jens Büttner
Autorzy | Autoren | authors: Helene Immel (1995), Clara Künne (1992), Luise Wolff (1998), Paulina Elpelt (1997), Daria van Schwarzenberg (1992), Susanne Retter (1996), Paul Johann Fenk (1997), Ronja Kappel (1995), Marike Chinow (1992), Tanja Le (1999), Sophie Dwars (1999), Melissa Maelger (1996), Anna Schleinitz (1997), Swantje Hinrichs (1991), Valentin Hammermeister (1995), Erik Hamann (1995), Jule Mainka (1996), Katharina Kriseleit (1996);
miejsce | Ort | place: Robert-Havemann-Str. 7, Frankfurt (Oder)
IDEAŁ jako stan doskonałości, niewyobrażalny jako jeszcze lepszy. IDEAŁ – IDEALNA forma, IDEALNA proporcja, IDEALNA funkcja, IDEALNY kolor, IDEALNA postawa… IDEAŁ jako wynik postrzegania, wyobrażenia stanu z wnioskiem, że coś lub ktoś nie jest wystarczający, wymaga ulepszenia. Od czego zależy IDEAŁ? Od niedoskonałości sytuacji rzeczywistej? Przez co powstaje niedoskonałość? IDEAŁ ma na celu poprawę (czy nie?). Co powinno być poprawione? Oddziaływanie na zewnątrz, umiejętność poruszania, proporcja, strój, postawa, myślenie... Co kształtuje IDEAŁ? Patrzenie, myślenie, odczuwanie danej epoki – „duch czasu”? Czy IDEAŁY są zależne od norm, mody = IDEAŁY zbiorowe? A może IDEAŁY mogą zostać ukształtowane niezależnie i indywidualnie? Prowadzić coś lub kogoś do IDEAŁU z reguły oznacza OPTYMALIZACJĘ. Potrzebujemy optymalizacji, a jeśli tak, to jakiej? Stąd do Miejskich Pasożytów już niedaleko – przecież te optymalizują się same na koszt żywiciela…
Das IDEAL als Zustand der Vollkommenheit, nicht besser vorstellbar. IDEAL – IDEALform, IDEALproportion, IDEAL-funktion, IDEALfarbe, IDEALhaltung… IDEAL als Ergebnis der Wahrnehmung, der Anschauung eines Zustandes mit dem Ergebnis: etwas, jemand ist nicht ausreichend, verbesserungswürdig. Wovon ist ein IDEAL abhängig? Von der Unzulänglichkeit der Ist-Situation? Wodurch entsteht die Unzulänglichkeit? Ein IDEAL zielt auf Verbesserung (oder nicht?). Was sollte verbessert werden? Die Außenwirkung, die Beweglichkeit, die Proportion, die Kleidung, die Haltung, das Denken… Was prägt ein IDEAL? Das Sehen, Denken, Fühlen einer Epoche – der „Zeitgeist“? Sind IDEALE abhängig von Normen, von Moden = kollektiven IDEALEN? Oder können IDEALE unabhängig und individuell ausgeprägt sein? Etwas oder Jemand zum IDEAL führen heißt – in der Regel – OPTIMIERUNG. Brauchen wir Optimierung, und wenn ja, welche? Hier sind Urbane Parasiten nicht weit – optimieren sie sich doch selbst auf Kosten des Wirtes…
The IDEAL as a state of perfection cannot be imagined more precisely. IDEAL forms, IDEAL proportions, IDEAL functions, IDEAL colors, an IDEAL composure. The IDEAL as result of perception, regarding the state of an object with the notion, that something or someone could be perfected, is still lacking something. What is it the IDEAL depends on? On the imperfection of the present? How does imperfection come into being? The IDEAL aims for improvement (or maybe not?) What should be improved? The impact, the mobility, the proportion, the clothes, the composure, the thinking… What defines the IDEAL? The seeing, thinking, feeling of a given time – the zeitgeist? To what degree depend ideals on norms and fashions = collective IDEALS? Or, do IDEALS exist independently and individually? To guide someone or something to perfection usually means OPTIMISTAION. Do we need optimisation? And if so – what kind of optimisation do we need? And here the Urban Parasites come in – they usually perfect themselves on expense of their hosts…
PL
DE
EN
Paulina Elpelt
Luise Wolff
Anna Gutmann
Helene Immel
Clara Künne