lAbiRynT 2019
Idee
idea
18
19
20
X
katalog
Katalog
Catalog
Archiv
Archives
Ausstellungen
Exhibition
Programm
Program
Organisatoren
Organizers
Akademie
Academy
Bildbericht
Photorelation
Karte
Map
Rysunki radiowe
Radiozeichnungen
Radio drawings
Autor| author: Tobias Stengel (1959)
miejsce | Ort | place: Robert-Havemann-Str. 7, Frankfurt (Oder)
Informacje radiowe o najnowszych osiągnięciach nauki są powodem, by na kilka minut przerwać moją codzienność w atelier. Za pomocą rysunków na fiszkach staram się je wyjaśnić. Robię to od wielu lat w ramach równowagi do działań artystycznych, które poza tą odskocznią są seryjne i geometryczne. W międzyczasie powstało archiwum tych rysunków. Eugen Blume tak o nich napisał: „Stengel stworzył czarującą kartotekę, która w całej swojej pomysłowości prezentuje naukę w sposób romantyczny. W przeciwieństwie do pozytywistycznego wyjaśniania intuicji i wyobraźni, przywiązuje wielką wagę do duchowego chłonięcia natury. Artysta nie jest związany poprzez racjonalne dowody żadną konkretną wiedzą, ale może swobodnie poszukiwać w głębi swojej wyobraźni nieznanych dotąd nauce obrazów. Paul Klee nazwał to myśleniem obrazowym, które staje się widoczne poprzez rękę, będącą, jak określił to filozof Kant, oknem na umysł”.
Zakłopotany, podniosłem go, obiecując, że przeznaczę pieniądze na coś wyjątkowego. Prawdę mówiąc, akurat wtedy byłem spłukany. Spytałem go, za co siedział. Odparł, że za zabicie dwóch osób. Zanim to do mnie dotarło, przyjechał autobus. Pożegnałem się i wsiadłem – z ulgą! Ale obietnicy i tak postanowiłem dotrzymać.
Radiomeldungen über das Neuste aus der Wissenschaſt ist Grund meinen Atelieralltag für einige Minuten zu unterbrechen. Mit Zeichnungen auf Karteikarten versuche ich mir diese zu verdeutlichen. Das betreibe ich seit vielen Jahren zum Ausgleich zu einer künstlerischen Arbeit die sonst seriell und geometrischen ist. Inzwischen ist ein Archiv von diesen Zeichnungen entstanden. Eugen Blume schrieb dazu, „Stengel hat einen zauberhaſten Karteikasten erstellt, der in seinem Ideenreichtum gleichsam ein Beitrag zu einer romantischen Wissenschaſt bildet, die im Gegensatz zur positivistischen Aufklärung der Intuition und Imagination, dem geistigen einatmen der Natur eine große Rolle zumaß. Der Künstler ist durch keine rational schlüssig zu führende Beweiskette an das konkrete Wissen gebunden, sondern kann frei in den Tiefen seiner Einbildungskraſt nach den Bildern suchen, die der Wissenschaſt noch unbekannt sind. Paul Klee nannte es bildnerisches Denken, das über die Hand sichtbar wird, die wie der Philosoph Kant es formulierte, das Fenster zum Geist ist.“
Radio science programmes are reason enough for me to interrupt my studio routine for a few minutes. I try to interprete their meaning by making drawings on index cards. Since many years I indulge in this pastime as an antidote to my artwork, which is geometric and serial. Over the years an archive of these drawings has built up. Eugen Blume wrote about it: “Stengel created an enchanting card box contributing with his overwhelmingly rich ideas to an almost romantic science, which – opposed to positivist enlightenment – emphasises intuition, imagination and a kind of intellectual inhaling of nature itself. The artist is not limited to create rational and conclusive scientific evidence of concrete knowledge, but has the freedom to search the depths of his imagination for images yet unknown to science. Paul Klee called this creative thinking that becomes visible through the hand, or like the philosopher Kant put it: that is the window to the mind.”
PL
DE
EN