lAbiRynT 2020
23
24
25
X
Akademia
Akademie
Academy
Fotorelacja
Bildbericht
Photorelation
Wystawy
AusstellungeExhibition
Mapka
Karte
Map
Archiwum
Archiv
Archives
Katalog
Katalog
Catalog
Organizatorzy
Organisatoren
Organizers
Idea
Idee
Idea
Into the Wild
Kurator | curator: Patrick Huber
autorzy | artists | Autoren: Sylvia Henrich (1982), Claudia Kugler (1969), Stefanie Seufert (1969)
miejsce | place | Ort: Blok-O, Karl-Marx-Straße 182, Frankfurt (Oder)
Poruszamy się na peryferiach fotografii, tam, gdzie element fotograficzny zawarty jest często wyłącznie w sposobie podejścia lub postrzegania, a wyrażony może zostać w zupełnie innym materiale.
W ekonomicznie zorganizowanym społeczeństwie, w którym płyn do mycia naczyń jest też kremem do rąk, a seks spala kalorie (Ann Cotton), zasada wydajności przenosi się również na strategie artystyczne. Tylko jakie możliwości ma sztuka fotografii, by reagować na tę rzeczywistość? Może da się wykorzystać absurdy, dysfunkcje, błędy i slapstick?
Temu, co daje się skalkulować, przeciwstawiamy to, co irracjonalne i intuicyjne. Do wyrażenia tego można używać różnych technik i form artystycznego wyrazu, jak i myślenia fotograficznego, aby inaczej zinterpretować lub przekształcić rzeczywistość. Sztuka wykracza poza szablony. W ten sposób otwiera się przestrzeń wolna od przyjętych schematów.
Wir bewegen uns im Randbereich der Fotografie, da, wo das Fotografische oſt nur noch als bestimmte Herangehens oder Sichtweise vorhanden ist, die sich durchaus in einer anderen Materialität äußern kann.
In einer ökonomisch strukturierten Gesellschaſt, wo das Spülmittel auch Hand-creme ist und Sex Kalorien verbrennt (Ann Cotton), geht das Gebot der Effizienz auch auf künstlerische Strategien über. Nur, welche Möglichkeiten gibt es heute innerhalb der Kunst des Fotografischen, auf diese Gegenwart zu reagieren? Hier finden vielleicht das Absurde, Dysfunktion, Fehler und Slapstick ihre Anwendung.
Der Kalkulierbarkeit stellen wir das Irrationale, Ungedachte gegenüber, das durch den künstlerischen Gebrauch von Techniken, Formen, Bildern, der Fotografie, oder dem Fotografischen freigesetzt wird und sich im Verformen und Umdeuten äußert. Dieses Irrationale nimmt das Risiko auf sich, jenseits vereinbarter Darstellungs- und Deutungsmuster zu operieren, und einen zweckfreien Raum innerhalb des immer schon Verwerteten offen zu halten.
We work on the fringes of photography, where photography exists merely as a strategy or as a certain form of approach and might just as well express itself in a different materiality.
In a society dominated by economics – where detergents have become hand creams and sex burns off extra calories (Ann Cotton) – the call for efficiency affects also artistic strategies. Yet, how can photographic art possibly react to the challenges of the present? Maybe it is the absurd, the dysfunctional, errors and slapstick that show the lead.
Instead of predictability we prefer the irrational, the unthinkable which is set free in objects, pa intings and photography through the use of artistic techniques such as deformation and re-interpretation. The irrational accepts the risk of operating beyond conventional patterns of interpretation and presentation in order to keep open a free, purposeless space within the chain of utilization.
PL
DE
EN
Sylvia Henrich, Szkic do kurtyny (II), 2019, Piezo druk pigmentowy, 155 x 218 cm
Sylvia Henrich, Sketch for a Curtain (II), 2019, Piezo Pigment Print, 155 x 218 cm
Sylvia Henrich, Skizze für einen Vorhang (II), 2019, Piezo
Pigmentdruck, 155 x 218 cm
Claudia Kugler, Bubble, 2019, C-print na papierze afiszowym, 190 x 135 cm Claudia Kugler, Bubble, 2019, C-Print on paper affiche, 190 x 135 cm Claudia Kugler, Bubble, 2019, C-Print auf Affichenpapier, 190 x 135 cm
Stefanie Seufert, Touch No. 1, 2019, fotogram negatywowy, C-print, analogowy, 165 x 106 cm
Stefanie Seufert, Touch No. 1, 2019, Negative photogram, C-print, analogue, 165 x 106 cm
Stefanie Seufert, Touch No. 1, 2019, negatives Photogramm, C-print, analog, 165 x 106 cm