lAbiRynT 2020
23
24
25
X
Akademia
Akademie
Academy
Fotorelacja
Bildbericht
Photorelation
Wystawy
AusstellungeExhibition
Mapka
Karte
Map
Archiwum
Archiv
Archives
Katalog
Katalog
Catalog
Organizatorzy
Organisatoren
Organizers
Idea
Idee
Idea
Reinterpretacja jako strategia współczesnej fotografii
Re-interpretation as a Strategy for Contemporary
Photography Neuinterpretation als Strategie der zeitgenössischen Fotografie
Autor | artist: Zbigniew Tomaszczuk (1949)
miejsce | place | Ort: Słubicki Miejski Ośrodek Kultury SMOK, ul. 1. Maja 1, Słubice
Interesują mnie przemiany w mediach analogowych zachodzące pod wpływem technologii cyfrowej. Chodzi o konsekwencje przejścia z chemicznego zapisu obrazu na zapis cyfrowy. Świat zaczął krztusić się obrazami. W walce o ekologię wizualną pojawia się strategia reinterpretacji. Niezależnie jednak od sposobu rejestracji, zdjęcie zawsze powstaje w wyniku odbicia światła od fotografowanego przedmiotu. Fotografowany obiekt musi istnieć przed operatorem. O ile jednak w wypadku fotografii klasycznej obrazy, mając naturę fizyczną, materialnie łączą się z podłożem i w sposób bezpośredni odnoszą się do fotografowanej sceny, to media cyfrowe generują obrazy o strukturze binarnej stanowiące początek w drodze do późniejszego obrazu. Zapis taki rozkodowywany jest w aparacie lub później w komputerze, a narzędzia te mają duży wpływ na jego ostateczną postać. Prace, które realizuję, opierają się na przetwarzaniu wartości dokumentalnej zdjęcia w ideę artystyczną. Przeszłość spotyka się tu z teraźniejszością, a teraźniejszość re--interpretuje przeszłość.
Ich interessiere mich für die Veränderungen der analogen Medien unter dem Einfluss der Digitaltechnik. Es geht um die Folgen des Übergangs von der chemischen Bildaufzeichnung zur digitalen Aufzeichnung. Die Welt begann an Bildern zu ersticken. Im Kampf um die visuelle Ökologie gibt es eine Strategie der Neuinterpretation. Unabhängig von der Art der Aufzeichnung entsteht ein Bild jedoch immer durch die Reflexion des Lichts vom fotografierten Objekt. Das fotografierte Objekt muss vor dem Bediener existieren. Während jedoch im Falle der klassischen Fotografie Bilder, die physikalischer Natur sind, sich materiell mit dem Untergrund verbinden und direkt auf die fotografierte Szene verweisen, erzeugen digitale Medien Bilder mit einer binären Struktur, die den Anfang auf dem Weg zu einem späteren Bild darstellen. Eine solche Aufnahme wird in der Kamera oder später im Computer dekodiert und diese Werkzeuge haben einen großen Einfluss auf ihre endgültige Form. Die Arbeiten, die ich umsetze, basieren auf der Verarbeitung des dokumentarischen Wertes einer Fotografie zu einer künstlerischen Idee. Hier trifft die Vergangenheit auf die Gegenwart, und die Gegenwart interpretiert die Vergangenheit neu.
I am interested in the change of analogue media under the influence of digital technology, and especially in the consequences of the transition from chemical recording to digital recording. While the world is starting to choke on images, I have come up with the strategy of re-interpretation in the fight for visual ecology. Regardless of how a photo is recorded, it is always the result of light reflecting from the photographed object. The object must exist in front of the photographer. However, while in the case of classical photography the images have a physical nature, are materially connected to the medium and directly relate to the photographed scene, digital media generate images with a binary structure, constituting merely the beginning on the way to the later image. The recording is coded in the camera or later on the computer, and these devices have a great influence on its final form. My work is based on processing the values of documentary photos into an artistic idea. Here the past meets the present, and the present re-interprets the past.
PL
DE
EN
Chełm, 1980-2018