lAbiRynT 2020
23
24
25
X
Akademia
Akademie
Academy
Fotorelacja
Bildbericht
Photorelation
Wystawy
AusstellungeExhibition
Mapka
Karte
Map
Archiwum
Archiv
Archives
Katalog
Katalog
Catalog
Organizatorzy
Organisatoren
Organizers
Idea
Idee
Idea
Rhizomantic
Autor | artist: Jan Poppenhagen (1974), Oliver Vogt (1966)
miejsce | place | Ort: słupy ogłoszeniowe w Słubicach | advertising pillars in Słubice | Litfasssäulen in Słubice
Rhizomantic jest efektem współpracy fotograficznej Jana Poppenhagena i Olivera Vogta, którzy w ramach wspólnego projektu badają zjawiska przypadku i tego, co podświadome.
W ciągu trzech lat stworzone zostało fotograficznie ciało analogowe. W tym celu dwukrotnie naświetlano w sposób ciągły
36 filmów małoobrazkowych zawierających po 36 zdjęć każdy. W ten sposób poprzez 2592 połówkowe naświetlenia powstało 1296 zdjęć, przy czym nigdy nie było wiadomo, na jakie treści i kompozycje jednego autora nakłada się ujęcie drugiego autora.
Pierwszy cykl wystawowy Rhizomantic został pokazany w 2019 r. w formie plakatów na słupach ogłoszeniowych, murach i ścianach w przestrzeni publicznej. Przestrzenie obrazu i wystawowa w przestrzeni publicznej tworzą razem dodatkową przestrzeń i w efekcie budują jakąś abstrakcyjną całość.
Konceptualna współpraca przyjmuje fi-lozoficzną koncepcję kłącza (z greckiego: ῥίζωμα rizoma „kłącze”) sformułowaną przez Gillesa Deleuze’a i Félixa Guattariego w latach 70. oraz technikę cut-up stworzoną przez Williama S. Bourroughsa.
Rhizomantic ist eine photographische Zusammenarbeit von Jan Poppenhagen und Oliver Vogt, die als kollektives Gruppenprojekt Phänomene des Zufalls und des Unterbewussten untersucht.
In einem Zeitraum von drei Jahren wurde ein fotografisch analoger Körper erzeugt. Hierfür wurden 36 Kleinbildfilme mit jeweils 36 Bildern kontinuierlich doppelt belichtet. Auf diese Weise entstanden 1.296 Bilder durch 2.592 halbe Belichtungen, bei denen keiner vom anderen wusste mit welchen Inhalten und Kompositionen die eigene Belichtung überlappt.
Eine erste Ausstellungsreihe von Rhizomantic wurde 2019 in Form von Postern an Litfaßsäulen, Mauern und Wänden im öffentlichen Raum realisiert. Beide Orte in den Bildern bilden so mit einem weiteren Ort, dem Ort der Exposition eine Korrespondenz und damit ein abstraktes Ganzes.
Die konzeptuelle Kooperation übernimmt den von Gilles Deleuze und Félix Guattari in den 1970er Jahren formulierten philosophischen Begriff des Rhizom (griech. ῥίζωμα rhizoma „Wurzel“) und die von William S. Bourroughs formulierten Technik des Cut-Up.
Rhizomantic is a photographic collaboration between Jan Poppenhagen and Oliver Vogt in form of a collective group project that investigates phenomena of coincidence and the subconscious.
Over the time of three years an analogue photographic body was created. For this purpose, double exposures were continuously made of 36 rolls of 35mm-film, each with 36 frames. In this way 1.296 pictures were created featuring 2.592 half exposures with no one knowing which images overlapped which and what kind of compositions were achieved during the exposure.
In 2019 a first Rhizomantic exhibition series was realized featuring posters on advertising pillars and walls in the public space. The image space and the exhibition space in public space build together an additional corresponding space and consequently something like an abstract wholeness.
The conceptual cooperation makes use of the philosophical term rhizome (Greek: ῥίζωμα rhizoma “mass of root”) coined in the 1970ies by Gilles Deleuze and Felix Guattari and the cut-up technique as developed by William S. Bourroughs.
PL
DE
EN